Een nieuwe huisstijl: ready for the next level

31/01/2017 - 14:18

Het is zoals de eerste dag waarop je met je nieuwe jas, waarvoor je maanden hebt gespaard, de straat op gaat. Niemand die het ziet, maar je voelt je fantastisch. Fier als een pauw en vol zelfvertrouwen stap je met opgeheven hoofd en stevige tred door de mensenmassa. Ergens diep vanbinnen hoop je zelfs dat iemand het ziet en je feliciteert met je excellente keuze. Want zo voelt het ook. Die nieuwe huisstijl, die zit je als gegoten!

Hoe je het ook draait of keert, een huisstijl zorgt voor een professionele uitstraling. Zeker als je b2b werkt, is het een absolute must. Je boodschap: ik weet wie ik ben en waar ik voor sta. Potentiële klanten weten meteen waaraan ze zich kunnen verwachten. Je meet jezelf een imago aan en draagt dat imago ook uit. Je externe communicatie is uniform, professioneel en geloofwaardig.

Schoenmaker blijf bij uw leest

Na mijn overstap naar een freelancersbestaan in hoofdberoep kriebelde het vrijwel meteen om een versnelling hoger te schakelen: ik ging voor een eigen logo en bijhorende huisstijl. En aangezien ik wel thuis ben in alles wat met communicatie te maken heeft, ging ik zelf aan de slag. Na enkele verwoede pogingen en heel wat uren brainstormen legde ik mijn lot uiteindelijk in de handen van een professionele graficus. En dat bleek een gouden zet. “Schoenmaker blijf bij uw leest” is hier echt wel op zijn plaats. Een tip voor startende freelancers: aarzel niet om een professional in te schakelen. Jij concentreert je op jouw business terwijl een ander zich concentreert op de zijne. En freelancers helpen elkaar, toch? Dus hou op met dat aanmodderen en durf uit te besteden. Het loont, je zal zien.

Communicatie van A tot Z

En daar stond het opeens, op mijn computerscherm. Zwart op wit, of in mijn geval, wit op zwart. Het enige echte kimschrijft logo. Het was liefde op het eerste gezicht. Na enkele aanpassingsrondes was ik zeker van mijn stuk: dit was het. Het klikte meteen tussen ons. Ik kon niet wachten om nieuwe visitekaartjes te laten drukken, mijn auto te laten beletteren, briefhoofden op te maken … The whole package. Want wat ben je met een goed logo als je externe communicatie er niet op is afgestemd? En daar gaat het uiteindelijk om: communiceren. Zodat je (potentiële) klanten overtuigd zijn van jouw toegevoegde waarde. Hoeveel ze bereid zijn om te betalen voor jouw werk, hangt immers af van de waarde die zij eraan hechten.
Bovendien spiegelen mensen zich graag aan anderen. “Als het bij een ander lukt, dan lukt het zeker ook bij mij.” Dus als je hen kan overtuigen van jouw professionele communicatie, dan komen ze ongetwijfeld bij jou aankloppen om voor hen hetzelfde te doen. Je bent als het ware een referentie voor jezelf.

Communicatieplan

Ik wil hier geen uiteenzetting geven over hoe je een communicatieplan opstelt. Daar zijn vast voldoende andere kanalen voor. Wel wil ik de meerwaarde ervan benadrukken. Wat zeg ik, de noodzaak. Een communicatieplan is een visie op middellange en lange termijn: met wie communiceer ik? Wanneer? Hoe? Start ik een bedrijfsblog en waarover schrijf ik? Hoe vaak post ik op sociale media? Op welke kanalen? Wat wil ik ermee bereiken? Zorg ervoor dat het geen losse flodders zijn, maar structurele zaken waarover is nagedacht. Want doe je het niet goed, dan doe je het beter niet.

Logo, huisstijl, communicatie, blog … Genoeg stof tot nadenken. Nood aan wat extra input? Een tweede paar ogen? Altijd bereid om even te sparren!