Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization, of zoekmachineoptimalisatie. Het is een verzameling technieken die ervoor zorgt dat je website beter gevonden wordt in Google.

Hoe werkt SEO precies?

Wanneer iemand een online zoekopdracht ingeeft, toont Google de informatie die het dichtst bij die zoekopdracht aanleunt. Hoe beter jouw website een antwoord biedt op die vraag, hoe relevanter voor de gebruiker en hoe beter je dus zal scoren in de zoekresultaten. Een hogere ranking in de zoekresultaten betekent meer bezoekers, meer business en dus meer omzet. Vandaar dat heel wat bedrijven ondertussen inzetten op SEO. Want investeren in SEO loont.

SEO: een combinatie van factoren

De tijd dat SEO alleen bestond uit het gebruik van de juiste zoekwoorden (of keywords) op de juiste plaats is voorbij. Op vandaag is zoekmachineoptimalisatie veel complexer dan dat. Google houdt rekening met meer dan 200 factoren om te bepalen of jouw website al dan niet getoond wordt in de zoekresultaten. Hoe goed je website gevonden wordt in Google, wordt vooral bepaald door...

...hoe goed je website technisch in elkaar zit

Google wil zijn gebruikers snel en zo gebruiksvriendelijk mogelijk die informatie tonen waar ze naar op zoek zijn. Dus kijkt Google hoe goed je website technisch in elkaar zit.

  • Wordt je website op elk toestel correct weergegeven (mobile responsive)?
  • Heeft je website een sitemap?
  • Is je website veilig (SSL certificaat) en logisch opgebouwd?
  • Hoe zit het met de laadsnelheid?

Eén voor één elementen waarmee je extra punten scoort bij meester Google.

...de autoriteit die je website heeft op het world wide web

Google is slim en gaat steeds op zoek naar betrouwbare en relevante informatie. Informatie die bevestigd wordt door verschillende bronnen en waar online over "gepraat" wordt. En daar speelt het zogenaamde “backlinking” een cruciale rol. Verwijzen andere websites naar die van jou, en hoe belangrijk zijn die websites? Ook links van op sociale media tellen mee!

...de content op je website

Content is king. Ook voor Google. Want die heeft maar één doel: zijn gebruikers zo relevant mogelijke content op een dienblaadje aanbieden. Dus gaat hij op zoek naar websites die die informatie bevatten waar de bezoeker naar op zoek is. Speelt de content op je website in op de zoekintentie van de Google gebruiker en blijft hij daardoor langer op je website, dan stijgt de relevantie. Inspirerende blogs, landingspagina’s, expertartikels … Daar houdt Google van.

Meer weten? Check dan zeker de 7 tips voor een website die scoort in Google.

Zelf aan de slag met SEO?

Download de gratis SEO-checklist